Neem gerust contact:
-
Bloemistenstraat 11, 8500 Kortrijk
VOF België – Leadservice
Een vennootschap onder firma (VOF) is een populaire rechtsvorm in België voor ondernemers die samen een activiteit willen uitoefenen. Dankzij de eenvoudige oprichting, beperkte kosten en fiscale voordelen is de VOF bijzonder interessant voor zelfstandigen die met een partner willen samenwerken.
In dit artikel ontdekt u alles wat u moet weten over de oprichting, voordelen, verplichtingen en hoe LeadService u kan begeleiden bij elke stap van het proces.
Wat is een Vennootschap Onder Firma (VOF) in België?
Een vennootschap onder firma is een rechtsvorm van een vennootschap, waarbij alle aandeelhouders (leden) meewerken in de vennootschap. Bijgevolg dienen alle aandeelhouders aangesloten te worden bij een sociaal verzekeringsfonds als zelfstandigen. Deze vennootschap kan onderhands opgericht worden, wat wilt zeggen dat hiervoor geen notariële tussenkomst vereist is.
Welke stappen zijn nodig om een VOF in België op te richten?
Er dient een oprichtingsakte opgesteld en geregistreerd te worden, overeenkomstig de vennootschapswetgeving. Vervolgens dient hiervan een uittreksel gepubliceerd te worden in de bijlagen van het Belgisch staatsblad. LeadService begeleid u hierin, stelt de akte op, zorgt voor de neerlegging bij de ondernemingsrechtbank en de publicatie in de bijlagen van het Belgisch staatsblad.
Wat zijn de voordelen van het hebben van een VOF in België?
Er zijn fiscale voordelen van een VOF ten opzichte van een éénmanszaak. Daarnaast is het grote voordeel dat een VOF heel eenvoudig op te richten is en ook eenvoudig te vereffenen is (wanneer er geen openstaande schulden meer zijn). Zeker wanneer u met een partner wenst samen te werken, kan een VOF de ideale structuur zijn om jullie activiteiten in onder te brengen.
Wat zijn de wettelijke verplichtingen voor een VOF in België?
De VOF dient opgericht te worden bij via een oprichtingsakte die neergelegd wordt in de bijlagen van het Belgisch staatsblad. Vervolgens dient de VOF ook ingeschreven te worden in de Kruispunten Bank der Ondernemingen (KBO). LeadService kan dit perfect voor u in orde brengen, zodat u hier later geen problemen mee heeft!
Daarnaast dient u zoals elke vennootschap een dubbele boekhouding te voeren en de BTW-verplichtingen na te komen: BTW-aangiftes indienen.
Ook de jaarlijkse fiscale verplichtingen dienen nagekomen te worden zoals de aangifte in de vennootschapsbelasting.
Alle leden en de vennootschap dienen ook aangesloten te zijn bij een sociaal verzekeringsfonds, al dan niet met betaling van sociale bijdragen. LeadService kan u hierin begeleiden en advies geven voor uw sociaal statuut.
Hoe kan Leadservice helpen bij het beheer van een VOF in België?
LeadService bekijkt wat uw wensen zijn en gaat een voorstel doen op maat van uw onderneming. We maken de oprichtingsakte op, laten deze registeren en leggen deze neer bij de ondernemingsrechtbank, zorgen voor de publicatie in het Belgisch staatsblad. Vervolgens gaan we ook alle verplichte opstartformaliteiten regelen, zoals: inschrijving in de KBO, BTW-activatie, melding provinciebelastingen, aansluiting sociaal verzekeringsfonds, opmaak aandelenregister.
Wat zijn de kosten verbonden aan het uitbesteden van een VOF in België aan Leadservice?
Voor een opstart van een VOF dient u rekening te houden met +/- 1.000 euro (inclusief de wettelijke kosten voor registratie, publicatie, KBO, BTW, aandelenregister,..).
Biedt Leadservice ook juridisch advies met betrekking tot een VOF in België?
Hoe lang duurt het om een VOF in België op te richten met hulp van Leadservice?
Op ongeveer een week tijd zijn alle opstartformaliteiten in orde en kunt u van start gaan met uw ondernemingsnummer/BTW-nummer en activiteiten.
Zijn er specifieke vereisten voor de naamgeving van een VOF in België?
Nee, u mag gelijk welke naam kiezen. Wel dient er nagekeken te worden of deze naam niet al door een andere onderneming in gebruik is genomen (met al dan niet dezelfde activiteiten/regio).
Biedt Leadservice ook doorlopende ondersteuning na de oprichting van een VOF in België?
LeadService biedt ondersteuning inzake socio-economische wetgeving. Ook kunnen we uw onderneming in regel brengen met de GDPR-wetgeving.
Voor fiscale en boekhoudkundige verplichten raden we aan om een boekhouder/accountant aan te stellen, die u hierbij zal begeleiden.
Vind u geen boekhouder?
Contacteer ons gerust en we kunnen u een voorstel doen van boekhouders die wel nog klanten aannemen.
Inhoudsopgave

Gratis advies aanvragen
Delen:
Gratis advies - Vennootschap oprichten
We begrijpen dat het opzetten van een onderneming een grote stap is en staan klaar om jou met kennis en vertrouwen door dit proces te leiden.
Vraag dan nu uw gratis en vrijblijvend advies aan.
Wij bekijken samen met u wat de beste aanpak is, afgestemd op uw situatie.
Nog op zoek naar een boekhouder?
Vennootschap oprichten
Wil jij een vennootschap oprichten in België, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wij zijn hier om u te helpen!
Navigatie
Partners

Copyright © 2025 – vennootschapoprichten.be – Alle rechten voorbehouden.
Privacybeleid | Cookies | Disclaimer
Webdesigner >> Startupsolutions.be